بررسی تطبیقی دیوار نگاره های کاخ گلستان و باغ نارنجستان قوام- پروژه عملی: «بندگی نامه»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده کریم اسکندری
- استاد راهنما مرتضی حیدری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
بررسی تطبیقی دیوارنگارههای دو ساختمان همعصر از دوره قاجار میتواند دانش فنی و هنری ما را ارتقاء دهد و دیدگاه هنرمندان پیشین را تا حدی آشکار سازد. دیوارنگاری در ایران تجربه دیرپایی را پشتوانه خود دارد. این تجربهها همآهنگ با فضاسازی مورد نظر در معماری ایرانی تکامل و پیشرفت کرده است. نتیجه این روند، اصولی را در دیوارنگاری ایجاد کرده تا نقشها و موضوعهای همسنخ را بتوان بر بدنه معماری نگاشت و آنها را همسو با هدف معماری درآورد. از یک سو دیدگاههای فرهنگی و از سویی دیدگاههای زیباییشناختی در شکل دهی به این اصول و روشها سهیم بودهاند. با استفاده از کادربندی مناسب، قابها و حاشیههای تزیینی، آرایههای مناسب، توجه به منظر بیننده، رنگبندی، انتخاب مضامین مناسب و نماد پردازی در رنگ و فرم، دیوارنگاری و معماری هماهنگسازی شده است. بررسی این اصول، ملاکهایی به دست داد تا دیوارنگارههای کاخ گلستان در تهران و نارنجستان قوام در شیراز مقایسه شوند. چون در کاخ گلستان معماری اولیه ساختمان دچار تغییرات پیدرپی شده لذا نمیتوان به خوبی کیفیت دیوارنگارهها را در وحدت یکپارچهاش بررسی نمود؛ در حالی که در نارنجستان قوام چنین نیست. با وجود شباهتهای میان نگارههای دو ساختمان میتوان ویژگی پویایی و آزادی قلم را در کاخ گلستان و ایستایی و رعایت اصول هماهنگی را در نارنجستان بیشتر مشاهده کرد. میتوان گفت، در کنار رعایت تمامی اصول مطرح، با ملاکهای امروزین در این دو بنا، ویژگیهای افزونتری را برخوردار میباشند.
منابع مشابه
دیوار باغ، حریم امن خیال
الگووارۀ باغ ایرانی نقشی ویژه و انکارناپذیر برای دیوار پیرامونیش رقم زده است. در ضرورت حفظ این جزء و نقش آن در اصالت تاریخی این میراث تردیدی نیست. با این همه برای تحلیل و تفسیر نقش دیوار باغ در حیات شهری و بازپرداخت و عرضۀ باغ ایرانی به مثابه یک عرصۀ عمومی، استدلالی قابل قبول وجود ندارد. متن حاضر به بازنگری نقش دیوار در برداشت مخاطب امروزین از کیفیت این محیط محصور میپردازد. بررسی تأثیر دیوار د...
متن کاملتحلیل تأثیر تصاویر چاپ سنگی کتاب نامه خسروان برتصاویر کاشیهای نقش برجسته کاخ موزه گلستان
تصویرسازی چاپهای سنگی عهد قاجار که ریشه در سنتهای نقاشی ایرانی داشته، در هنر کاشیکاری این دورۀ حیاتی دوباره مییابد. در این میان مضامینی با زمینۀ تاریخی و با تأکید بر معرفی شخصیت شاهان که موضوع کتاب نامۀ خسروان جلالالدین میرزا است در زمینه نقاشی روی کاشی در دورۀ قاجار، به دلیل سیاستهای ملیگرایی و نسبت دادن القاب خود به شاهان گذشته است که در این مقاله به آن پرداخته میشود. بیشترین تأثیر تص...
متن کاملپدیدارشناسی دیوار در باغ ایرانی
هنر باغسازی ایرانی، محصولی از فرهنگ و تمدن ایرانیان است که عناصر و اصول آن بهاندازۀ کافی شناختهنشده است. غیر از خیابان اصلی یا جوی آب روان، باغ ایرانی از عناصری تشکیل میشود که باید هویت و نقش آنها در ایجاد مفهوم باغ بازشناسی شود. دیوار محوطه، که در همۀ نمونههای اصیل باغ ایرانی تکرار میشود، از آن دست عناصری است که میان سادهاندیشی عملکردی با پیچیدگی فرهنگی نمادین سرگردان است. مطالعۀ دیوار ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023